ČÁST I.
VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ
Článek 1 – Název, sídlo, obvod působnosti a právní povaha
- Název politického hnutí: NEZÁVISLÍ
- Zkratka: NEZ
- Sídlo hnutí: Raisova 1066/6, 709 00 Ostrava – Mariánské Hory
- Politická činnost se vztahuje na celé území České republiky
- Hnutí je právnickou osobou ve smyslu § 3, zákona č. 424/1991 Sb.
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích ve znění
předpisů jej doplňujících a pozměňujících.
- Hnutí má svůj znak. Hnutí může mít prapor či jiné symboly.
Článek 2 – Programové cíle hnutí
- Hlavní zásadou politiky politického hnutí NEZ (dále jen hnutí) je
prosazování reálné politiky na základě demokratických principů,
občanské rovnoprávnosti a vzájemné tolerance cestou parlamentní a přímé
demokracie.
- Smyslem činnosti hnutí je umožnit politicky organizovaným i politicky
neorganizovaným občanům aktivní účast na správě obcí, krajů
a státu.
- Hnutí usiluje o co nejlepší řešení správy společnosti a o to, aby
funkce ve státních orgánech, orgánech samosprávy a dalších institucích
České republiky vykonávaly osoby politicky věrohodné a občansky
bezúhonné.
ČÁST II
ČLENSTVÍ V HNUTÍ
Článek 3 – Členství
- Členství v hnutí se dělí na:
- členství řádné
- členství čestné
- Členství v hnutí je neslučitelné se souběžným členstvím v jiné
politické straně nebo hnutí registrované MV ČR. Dále je neslučitelné
s kandidaturou na veřejnou funkci za takovouto politickou stranu či hnutí.
Ve výjimečných případech může kandidaturu člena hnutí za jiný
politický subjekt schválit Republiková rada dvoutřetinovou
většinou členů.
Článek 4 – Vznik řádného členství
- Řádným členem hnutí se může stát osoba starší 18 let na základě
písemné přihlášky, jejíž součástí je životopis, čestné
prohlášení o politické a občanské bezúhonnosti a kterou doporučí a
potvrdí svými podpisy tři členové hnutí. V případě, že o přijetí
uchazeče rozhoduje krajská či Republiková rada, musí být součástí
přihlášky též označení místního sdružení, ve kterém má uchazeč
zájem pracovat a souhlas tohoto místního sdružení.
- Členství v hnutí vzniká dnem, kdy o přijetí uchazeče rozhodlo na
základě přihlášky dle odst.1 příslušné místní sdružení.
V případě, že místní sdružení není založeno, rozhoduje o přijetí
uchazeče příslušná krajská rada, v případě, že krajské sdružení
není založeno, rozhoduje o přijetí uchazeče Republiková rada.
- Přijatý uchazeč je členem toho místního sdružení, které ho do
hnutí přijalo. V případě, že o přijetí rozhodovala krajská nebo
Republiková rada, se uchazeč stává členem toho místního sdružení,
které mu určí.
- Důvody pro nepřijetí za člena hnutí musí být uchazeči písemně
sděleny do třiceti dnů ode dne, kdy takto bylo rozhodnuto.
- Proti rozhodnutí o nepřijetí za člena hnutí se může uchazeč odvolat
do třiceti dnů ode dne sdělení o nepřijetí k příslušné krajské
rozhodčí komisi. Jestliže krajská rozhodčí komise není ustavena nebo
byl-li přijímán Republikovou radou, k Republikové rozhodčí komisi.
- Krajská rozhodčí komise (resp. Republiková rozhodčí komise) rozhodne
o odvolání nejpozději do dvou měsíců ode dne jeho doručení takto:
- odvolání uchazeče zamítne;
- určí jiné místní sdružení v obvodu své působnosti k novému
projednání členství a sdělí tomuto místnímu sdružení důvody, pro
které nebyl uchazeč přijat; pokud ani takto určené místní sdružení
uchazeče nepřijme, není možnost dalšího odvolání.
Proti rozhodnutí příslušné rozhodčí komise není přípustné další
odvolání.
Článek 5 – Přerušení a obnovení členství
- Místní sdružení přeruší svému členu členství v hnutí
v případě, že:
- bylo proti němu zahájeno trestní řízení pro úmyslný trestný čin a
to nejdéle do 3 měsíců po pravomocném rozhodnutí ve věci;
- vyhoví písemné žádosti svého člena o přerušení jeho členství,
pokud člen začne vykonávat zaměstnání, ve kterém je členství
v politickém hnutí zákonem zakázáno;
- vyhoví písemné žádosti svého člena o přerušení jeho členství
z důvodů hodných zvláštního zřetele.
- O obnovení členství v hnutí rozhoduje místní sdružení na základě
písemné žádosti člena do 30 dní ode dne kdy byla místnímu sdružení
taková žádost doručena.
- O přerušení a obnovení členství informuje místní sdružení
bezodkladně krajskou a Republikovou radu.
- Po dobu přerušení členství se na člena vztahuje ustanovení článku
3 odst. 2 stanov.
Článek 6 – Zánik řádného členství
- Členství v hnutí zaniká:
- doručením písemného oznámení člena o ukončení členství
v hnutí,
- úmrtím člena hnutí,
- zrušením členství,
- nezaplacením ročního členského příspěvku do
30.6. stávajícího roku,
- vyloučením.
- Ke zrušení členství může dojít pouze z těchto důvodů:
- nezaplacením členského příspěvku ani po opakovaných prokazatelných
výzvách;
- pro závažné či opakované porušení stanov;
- pro maření úsilí o plnění volebního programu hnutí;
- v důsledku pravomocného odsouzení za úmyslný trestný čin, a to ve
lhůtě tří měsíců ode dne, kdy se příslušné místní sdružení nebo
orgány hnutí o této skutečnosti dozvěděly;
- pro více než jednoletou a nezdůvodněnou neúčast na
činnosti hnutí;
- pro aktivní účast na činnosti jiných politických subjektů bez
souhlasu Republikové rady nebo Republikového sněmu;
- pro porušení čl. 3 odst.2 stanov.
- Členská schůze místního sdružení může rozhodovat o zrušení
členství v hnutí jen v případě svého člena. O zrušení členství
rozhoduje dvoutřetinovou většinou svých členů. Na tuto schůzi musí být
člen, o jehož členství se jedná, prokazatelně písemně pozván nejméně
7 dní předem. V pozvánce musí být uvedeno, že se bude jednat
o zrušení členství pozvaného člena. V případě jeho neomluvené
neúčasti může mu být členství zrušeno v jeho nepřítomnosti.
Rozhodnutí o zrušení členství musí být členu prokazatelně doručeno.
Rozhodnutí členské schůze o zrušení svého členství může člen
napadnout do 30 dnů od doručení tohoto rozhodnutí podáním ke krajské
rozhodčí komisi, která rozhodne do 60 dnů od jeho obdržení. Její
rozhodnutí musí být členu prokazatelně doručeno. V případě, že
příslušná krajská rozhodčí komise není ustavena, rozhodne Republiková
rada, která krajská rozhodčí komise toto podání projedná. Proti jejímu
rozhodnutí se člen může odvolat do 15 dnů k Republikové rozhodčí
komisi, která rozhodne s konečnou platností. Rozhodnutí o odvolání musí
být prokazatelně doručeno jak členu, který se odvolal, tak místnímu
sdružení, jehož rozhodnutí bylo napadeno. Rozhodnutí o zrušení
členství a o výsledku podání a odvolání se dávají na vědomí krajské
a Republikové radě.
- Republiková rada je oprávněna dvoutřetinovou většinou všech svých
členů rozhodnout o zrušení členství v hnutí kteréhokoliv člena
hnutí. Na zasedání Republikové rady, na kterém je zrušení členství
projednáváno, musí být člen hnutí, o jehož členství se jedná,
prokazatelně písemně pozván nejméně 7 dní předem. V pozvánce musí
být uvedeno, že se bude jednat o zrušení členství pozvaného člena.
V případě jeho opakované neúčasti může mu být členství zrušeno
v jeho nepřítomnosti. Rozhodnutí o zrušení členství musí být členu
prokazatelně doručeno. Proti tomuto rozhodnutí o zrušení členství je
přípustné odvolání k Republikové rozhodčí komisi. Odvolání se
doručuje předsedovi hnutí, Republikové revizní komisi a Republikové
rozhodčí komisi. Odvolání nemá odkladný účinek. Odvolatel má právo se
jednání Republikové rozhodčí komise zúčastnit a hájit se.
- Člen, jemuž bylo členství v hnutí zrušeno, se může ucházet
o nové členství nejdříve po jednom roce ode dne, kdy bylo členství
zrušeno.
- Člen může být z hnutí vyloučen, jestliže zvlášť hrubým způsobem
porušil povinnosti, vyplývající z jeho funkce v hnutí. O vyloučení
člena rozhoduje Republiková rada, Republiková revizní komise a Republiková
rozhodčí komise, každá dvoutřetinovou většinou všech svých členů. Na
zasedání Republikové rady, na kterém je vyloučení projednáváno, musí
být člen hnutí, o jehož členství se jedná, prokazatelně písemně
pozván nejméně 7 dní předem. V pozvánce musí být uvedeno, že se bude
jednat o vyloučení člena. V případě jeho opakované neúčasti může
být vyloučen v nepřítomnosti. Rozhodnutí o vyloučení musí být členu
prokazatelně doručeno. Proti tomuto rozhodnutí je přípustné odvolání
k Republikovému sněmu. Odvolání nemá odkladný účinek a musí být
podáno do třiceti dnů. Odvolání se doručuje předsedovi hnutí,
Republikové revizní komisi a Republikové rozhodčí komisi. Odvolatel má
právo se této části jednání Republikového sněmu zúčastnit a
hájit se.
- Zrušením členství či vyloučením člena, který do té doby zastával
jakoukoliv funkci, končí jeho funkční období v této funkci.
Článek 7 – Práva a povinnosti řádných členů
- Každý člen má stejná práva a povinnosti a nesmí být diskriminován
ani zvýhodňován z důvodů národnosti, rasy, vzdělání, věku nebo
pohlaví.
- Člen hnutí má v rámci těchto stanov právo:
- volit a být volen do všech orgánů hnutí, člen, který je členem
revizní komise (revizorem) nebo rozhodčí komise kterékoli úrovně, nemůže
být v témž období zvolen do rady kterékoli úrovně; člen může na svou
funkci rezignovat, avšak rezignace je platná od doby, kdy ji příslušný
orgán vzal na vědomí;
- účastnit se tvorby odborných a volebních programů hnutí a jejich
realizace;
- účastnit se tvorby kandidátních listin do zákonodárných sborů a
zastupitelských orgánů;
- být informován o činnosti orgánů hnutí;
- hlasovat při rozhodování v orgánech hnutí jen v souladu se svým
svědomím;
- účastnit se členských schůzí místního sdružení a akcí
pořádaných hnutím;
- účastnit se jednání kteréhokoliv orgánu hnutí, pokud se jednání
týká jeho osoby;
- předkládat návrhy, stížnosti a podněty (dále jen podněty) orgánům
hnutí na příslušné úrovni; na písemně podané podněty je příslušný
orgán hnutí povinen písemně odpovědět do 30 dnů od prvního zasedání
po doručení podnětu;
- na poskytnutí právní pomoci, je-li stíhán nebo pronásledován pro svou
politickou činnost, související s jeho činností pro hnutí;
- svobodně vyjadřovat v příslušných orgánech hnutí své názory, svá
stanoviska k činnosti a politice hnutí i k činnosti jednotlivých
funkcionářů hnutí, aniž by byl za taková stanoviska postihován.
- Člen hnutí má v rámci těchto stanov povinnost:
- dodržovat stanovy hnutí;
- platit řádně a včas členské příspěvky;
- svými postoji, vystupováním a činností prosazovat
politiku hnutí;
- chránit a šetřit majetek hnutí;
- plnit povinnosti vyplývající z funkce, kterou přijal;
- plnit usnesení orgánů hnutí;
- podávat příslušným orgánům hnutí jimi vyžádané informace,
týkající se činnosti hnutí nebo vnitřního organizačního systému;
- oznámit příslušným orgánům hnutí zahájení trestního stíhání
proti němu pro úmyslný trestný čin a jeho výsledek.
Článek 8 – Čestné členství
- Čestné členství může být uděleno, popřípadě odejmuto pouze
usnesením Republikového sněmu hnutí na návrh Republikové rady.
- Dokladem o udělení čestného členství je “Listina o udělení
čestného členství“ vydaná Republikovou radou.
- Čestné členství může být uděleno i členu jiného politického
subjektu. Na čestného člena se nevztahuje ustanovení čl.3 odst 2.
Článek 9 – Členské příspěvky
- Výši členských příspěvků řádných členů za každý započatý
kalendářní rok stanovuje republikový sněm. Výši mimořádných
příspěvků si stanoví každý člen hnutí individuálně, přičemž souhrn
řádných a mimořádných příspěvků člena nesmí celkem přesáhnout
částku 50.000 Kč ročně.
- Za výběr členských příspěvků zodpovídá místní sdružení.
- Dělbu výnosů z členských příspěvků určuje
Republikový sněm.
ČÁST III
ORGANIZAČNÍ JEDNOTKY A ORGÁNY HNUTÍ
Článek 10 – Organizační členění
- Organizační jednotkou na místní úrovni je místní sdružení. Orgány
místního sdružení jsou členská schůze, rada místního sdružení a
revizní komise (revizor).
- Organizační jednotkou na krajské úrovni je krajské sdružení. Orgány
krajského sdružení jsou krajský sněm, krajská rada, krajská revizní
komise a krajská rozhodčí komise.
- Orgány na republikové úrovni jsou Republikový sněm, Republiková rada,
Republiková revizní komise a Republiková rozhodčí komise. Nejvyšším
orgánem hnutí je Republikový sněm.
- Organizační jednotky dle bodu 1 a 2 mohou působit jen na základě
platné licence, vydané Republikovou radou. Licence je osvědčením
statutárního orgánu hnutí, prokazujícím příslušnost organizační
jednotky k hnutí a jeho věcnou a územní působnost.
- Územní působnost místních sdružení určuje svým usnesením krajské
sdružení
- V obcích a městech mohou být zakládány a pracovat místní kluby
příznivců hnutí NEZÁVISLÍ, kteří nejsou členy hnutí. Souhlas
s užíváním názvu klubu a činností klubu uděluje krajská rada se
souhlasem místního sdružení, pokud v dané obci, nebo městě působí.
Není-li podle místa působnosti klubu založeno Krajské sdružení, uděluje
souhlas s užíváním názvu klubu a činností klubu Republiková rada.
Orgán, který souhlas dal, jej může i odebrat.
Článek 11 – Místní sdružení
- Místní sdružení je základní organizační a politickou
jednotkou hnutí.
- Místní sdružení může působit, má-li platnou licenci
Republikové rady.
- Místní sdružení má minimálně 5 členů.
- Zakládá se usnesením ustavující členské schůze, vzniká udělením
licence Republikovou radou na návrh příslušné krajské rady.
- Místní sdružení je členem krajského sdružení podle místa
působnosti. Není-li krajské sdružení v daném kraji ustaveno, rozhodne
Republiková rada po dohodě s tímto místním sdružením o krajském
sdružení, do kterého bude zařazeno. Toto rozhodnutí platí do doby než
v daném kraji krajské sdružení vznikne.
- Za místní sdružení jedná zpravidla jeho předseda, nerozhodne-li jeho
rada či členská schůze jinak.
- Místní sdružení se zakládají zpravidla v obcích nebo městských
částech, mohou však být zakládána i pro více obcí nebo
městských částí.
- Místní sdružení hospodaří s majetkem hnutí v souladu s platnými
zákony a jinými obecně závaznými právními předpisy podle Zásad
hospodaření.
- Místní sdružení zaniká:
- rozhodnutím dvoutřetinové většiny všech svých členů;
- rozhodnutím Republikové rady o odnětí licence, pokud se prokáže, že
jeho činnost či činnost jeho funkcionářů je dlouhodobě v rozporu se
stanovami hnutí; při zániku je místní sdružení povinno vyúčtovat a
odevzdat příslušné krajské radě veškerý majetek, který spravovalo;
členové zrušeného místního sdružení se na základě své žádosti
stávají členy místního sdružení, určeného krajskou radou;
- pokud počet jeho členů klesne pod 5 a tento stav trvá déle než jeden
rok. O poklesu členů pod tuto hranici je místní sdružení povinno
bezodkladně informovat příslušnou krajskou a Republikovou radu.
- Orgány místního sdružení jsou:
- členská schůze,
- rada místního sdružení,
- revizní komise (revizor).
Článek 12 – Členská schůze
- Členská schůze je nejvyšším orgánem místního sdružení, který
tvoří všichni jeho členové.
- Členská schůze zejména:
- přijímá členy hnutí a rozhoduje o přerušení, obnovení a zrušení
členství;
- stanoví počet členů rady místního sdružení a revizní komise
(revizora);
- volí předsedu místního sdružení, popř. místopředsedu, hospodáře,
revizní komisi (revizora) a další členy rady místního sdružení;
- volí delegáty krajského sněmu a jejich náhradníky;
- schvaluje rozpočet a zprávu o jeho plnění, výroční zprávu
o činnosti a zprávu revizní komise (revizora);
- sestavuje kandidátní listinu pro volby do místní samosprávy a navrhuje
kandidáty pro volby ostatní;
- rozpracovává usnesení vyšších orgánů na podmínky místního
sdružení;
- koná se podle potřeby, nejméně však dvakrát ročně a svolává ji
rada místního sdružení;
- musí být svolána rovněž na žádost nejméně 30 % členů místního
sdružení nebo na žádost příslušné krajské nebo Republikové rady a to
nejpozději do 30 dnů po doručení písemné žádosti, ve které musí být
uvedeny důvody pro toto svolání.
Článek 13 – Rada místního sdružení
- Rada místního sdružení je jeho výkonným orgánem, který řídí jeho
činnost mezi členskými schůzemi.
- V čele rady je předseda místního sdružení, který svolává její
jednání dle potřeby, musí však být svolána na základě žádosti jedné
třetiny členů rady nebo na základě žádosti příslušné krajské nebo
Republikové rady.
- Rada místního sdružení je nejméně tříčlenná a zejména:
- zajišťuje úkoly místního sdružení, plnění usnesení členské
schůze, krajských a republikových orgánů;
- předkládá členské schůzi návrh rozpočtu, zprávu o hospodaření a
výroční zprávu o činnosti místního sdružení;
- svolává členskou schůzi a připravuje její program;
- vede evidenci členů místního sdružení;
- zajišťuje výběr členských příspěvků a jejich odvod.
- Rada místního sdružení je volena nejdéle na dva roky. Vyhlášením
výsledku voleb do rady místního sdružení končí volební období
dosavadních členů rady.
Článek 14 – Revizní komise (revizor) místního sdružení
- Revizní komisi tvoří nejvíce tři členové místního sdružení.
Namísto revizní komise je u malých místních sdružení volen revizor.
Zodpovídá se členské schůzi.
- Revizní komise (revizor) je kontrolním orgánem místního sdružení,
který zejména:
- kontroluje plnění přijatých usnesení;
- kontroluje způsob hospodaření a vyjadřuje se ke zprávě a plnění
rozpočtu;
- kontroluje evidenci členů a výběr členských příspěvků;
- předkládá členské schůzi revizní zprávu;
- má právo zúčastňovat se jednání rady místního sdružení s hlasem
poradním;
- upozorňuje radu místního sdružení na případné nedostatky;
- je podřízena příslušné krajské revizní komisi.
- Revizní komise (revizor) místního sdružení je volena nejdéle na dva
roky. Vyhlášením výsledku voleb členů revizní komise (revizora)
místního sdružení končí volební období jejích
dosavadních členů.
Článek 15 – Krajské sdružení
- Krajské sdružení je organizační jednotkou hnutí na území vymezeném
Republikovou radou, obvykle totožném s územím kraje.
- Krajské sdružení je tvořeno všemi místními sdruženími
příslušného kraje. K jeho založení je třeba nejméně tří místních
sdružení, které písemně požádají Republikovou radu o svolání
ustavujícího krajského sněmu a určení klíče k volbě delegátů na
tento sněm.
- Krajské sdružení vzniká zvolením členů do svých krajských orgánů,
kterými jsou:
- krajský sněm,
- krajská rada,
- krajská revizní komise,
- krajská rozhodčí komise.
Krajské sdružení může působit pouze na základě licence krajského
sdružení, vydané Republikovou radou.
- Za krajské sdružení jedná zpravidla předseda nebo radou pověřený
její člen.
- Krajské sdružení zaniká rozhodnutím krajského sněmu, pokud:
- pro tento zánik hlasuje minimálně 2/3 zvolených delegátů;
- počet místních sdružení, působících v tomto kraji klesne pod tři a
tento stav trvá déle než rok;
- Krajské sdružení zaniká rozhodnutím Republikové rady o odnětí
licence, pokud se prokáže, že jeho činnost či činnost jeho funkcionářů
je dlouhodobě v rozporu se stanovami hnutí; při zániku je krajské
sdružení povinno vyúčtovat a odevzdat Republikové radě veškerý majetek,
který spravovalo;
- Proti rozhodnutí o odnětí licence se může krajské sdružení odvolat
k Republikové Rozhodčí komisi, která potvrdí nebo zruší rozhodnutí
Republikové rady, odvolání nemá odkladný účinek;
- Při zániku krajského sdružení zanikají krajské orgány, tj. krajská
rada, krajská revizní komise a krajská rozhodčí komise teprve tehdy, až
tyto orgány protokolárně předají Republikové radě účetnictví, ostatní
písemnou dokumentaci a veškerý majetek, který krajské sdružení
spravovalo. V této době však mohou činit pouze úkony ke splnění této
povinnosti.
Zánik krajského sdružení potvrzuje Republiková rada zápisem ve svém
usnesení.
- Místní sdružení zaniklého krajského sdružení se na základě své
žádosti stávají organizačními jednotkami krajského sdružení, určeného
Republikovou radou.
Článek 16 – Krajský sněm
- Krajský sněm je nejvyšším orgánem krajského sdružení, který
zejména:
- určuje základní směry politiky ve svém kraji v souladu s programem a
strategií hnutí;
- stanoví počet členů krajské rady, krajské revizní a krajské
rozhodčí komise;
- volí předsedu, místopředsedu (y) a členy krajské rady, předsedu a
členy krajské revizní a krajské rozhodčí komise a odvolává je
z funkcí;
- volí na dobu dvou let delegáty Republikového sněmu a jejich náhradníky
a navrhuje kandidáty do republikových orgánů hnutí;
- schvaluje výroční zprávu o činnosti, schvaluje rozpočet krajské rady
a krajského sdružení a zprávu o jeho plnění, pokladní zprávu a zprávu
krajské revizní komise, plán činnosti a zprávu o stavu členské
základny;
- rozpracovává úkoly, uložené stanovami a usneseními republikových
orgánů na podmínky krajského sdružení;
- sestavuje nebo se podílí na sestavování kandidátních listin pro
vyhlášené volby na vyšší než místní úrovni;
- jedná a usnáší se o návrzích, které krajskému sněmu předloží
Republiková rada.
- Krajský sněm tvoří delegáti místních sdružení v působnosti
krajského sdružení podle klíče určeného Republikovou radou. Při
určování klíče může Republiková rada přihlížet k návrhu
předloženému krajskou radou.
- Krajský sněm svolává krajská rada zpravidla jednou za rok.
- Mimořádný krajský sněm svolává krajská rada nejdéle do 30 dnů,
požádá-li o to:
- minimálně 10 % členů hnutí sdružených ve všech místních
sdruženích příslušného kraje;
- minimálně jedna třetina místních sdružení
příslušného kraje;
- Republiková rada.
- Žádost o svolání mimořádného krajského sněmu musí mít písemnou
formu a musí obsahovat důvod pro svolání. Pokud o svolání mimořádného
sněmu požádá Republiková rada a současně určí termín, do kterého má
být takový sněm svolán, musí být tento termín dodržen.
- Krajský volební sněm svolává krajská rada obvykle ke konci volebního
období krajských orgánů hnutí. Vyhlášením výsledků voleb předsedy,
místopředsedů a členů krajské rady, předsedy a členů krajské revizní
komise a krajské rozhodčí komise končí volební období dosavadních
členů těchto orgánů.
Článek 17 – Krajská rada
- Krajská rada je výkonným orgánem krajského sdružení, který v rámci
své působnosti zejména:
- v období mezi krajskými sněmy řídí a koordinuje činnost krajského
sdružení v rozsahu daném usnesením stanovami, usneseními krajského
sněmu, Republikového sněmu a Republikové rady;
- vede evidenci místních sdružení a jejich členů;
- vede evidenci majetku hnutí ve své správě a správě místních
sdružení;
- zpracovává a předkládá krajskému sněmu návrh rozpočtu, návrh
plánu činnosti, zprávu o hospodaření a pokladní zprávu, zprávu
o činnosti krajského sdružení;
- svolává krajský sněm a krajské konference a připravuje jejich
program
- ukládá nápravná opatření k odstranění nedostatků, zjištěných
kontrolními orgány
- podle schválených zásad hospodaření a usnesení republikových orgánů
hospodaří s rozpočtovými prostředky a svěřeným majetkem hnutí.
- Krajská rada má zpravidla 5–11 členů a je volena nejdéle na
dva roky.
- Zasedání krajské rady svolává její předseda dle potřeby, nejméně
však 4× ročně.
Článek 18 – Krajská revizní komise
- Krajská revizní komise je kontrolním orgánem Krajského sdružení,
která v rámci krajské působnosti zejména:
- kontroluje plnění usnesení Krajské rady;
- kontroluje dodržování zásad hospodaření a ostatních závazných
interních předpisů hnutí; je podřízena Republikové revizní komisi;
- vyjadřuje se k návrhu rozpočtu a jeho plnění;
- předkládá Krajskému sněmu revizní zprávu;
- je nadřízeným orgánem revizní komise(revizora) Místního
sdružení.
- Krajská revizní komise má 3–5 členů a ve své činnosti je
odpovědná Krajskému sněmu. Činnost komise řídí její předseda. Je
volena nejdéle na dva roky. Komise se při své práci řídí stanovami,
zákony a ostatními obecně závaznými právními předpisy a vnitřními
předpisy hnutí. Všechny orgány místních sdružení v kraji a krajského
sdružení s výjimkou krajského sněmu a krajské rozhodčí komise jsou
povinny spolupracovat s krajskou revizní komisí a na vyžádání jí
poskytnout jakékoli doklady zprávy a informace, týkající se hnutí,
v termínu jí určeném.
- Předseda a členové krajské revizní komise mají právo zúčastnit se
zasedání krajské rady a krajského sněmu s hlasem poradním.
Článek 19 – Krajská rozhodčí komise
- Krajská rozhodčí komise je orgánem krajského sdružení, který
v rámci krajské působnosti plní úkoly podle těchto stanov, řeší spory
mezi členy navzájem a sporné otázky mezi místními sdruženími a navrhuje
krajské radě a krajskému sněmu způsob řešení. Má 3–5 členů, je
volena nejdéle na dva roky. Činnost komise řídí její předseda.
- Komise se při své práci řídí stanovami, zákony a ostatními obecně
závaznými právními předpisy a vnitřními předpisy hnutí.
- Předseda a členové rozhodčí komise mají právo zúčastnit se
zasedání krajské rady a krajského sněmu s hlasem poradním.
Republikové orgány hnutí
Článek 20 – Republikový sněm
- Republikový sněm je nejvyšším orgánem hnutí, který svolává
Republiková rada a v případě její nečinnosti předseda hnutí nebo
Republiková revizní komise na žádost předsedy hnutí nejméně jednou
za rok.
- Republikový sněm zejména:
- schvaluje stanovy hnutí a jejich změny, strategii, programové cíle a
další vnitřní dokumenty hnutí;
- rozhoduje o zásadních politických otázkách a politické
činnosti hnutí;
- schvaluje rozpočet hnutí a Republikové rady, pokladní zprávu, revizní
zprávu, zprávu o činnosti, včetně zprávy o hospodaření;
- rozhoduje o počtu členů republikových orgánů hnutí, kterými jsou
Republiková rada, Republiková revizní komise a Republiková rozhodčí
komise;
- volí nebo odvolává předsedu hnutí, místopředsedu (místopředsedy) a
členy Republikové rady, předsedu, místopředsedu a členy Republikové
revizní komise a Republikové rozhodčí komise; volba probíhá aklamací,
není-li delegáty rozhodnuto o jiném způsobu volby;
- rozhoduje s konečnou platností o odvoláních proti rozhodnutím
Republikové rady nebo republikových komisí, pokud těmito stanovami není
dána příslušnost jiného republikového orgánu;
- rozhoduje o zrušení hnutí nebo o jeho sloučení s jiným politickým
subjektem; v těchto případech je třeba souhlasu dvoutřetinové většiny
všech delegátů s hlasem rozhodujícím;
- může si vyhradit rozhodování o kterékoli otázce z pravomoci
Republikové rady.
- Jednání sněmu probíhá podle jednacího řádu a programu schváleného
sněmem.
- Účastníky sněmu jsou delegáti s hlasem rozhodujícím. Delegáti
s hlasem poradním jsou předseda a místopředseda hnutí, členové
Republikové rady, předsedové, místopředsedové a členové Republikové
revizní a Republikové rozhodčí komise, pokud nejsou zvoleni krajskými
sněmy jako delegáti s hlasem rozhodujícím. Dále předsedové a členové
odborných komisí, pozvaní hosté a organizační pracovníci sněmu.
- Mimořádný Republikový sněm svolává Republiková rada v případě
potřeby nebo na základě žádosti nejméně 1/3 krajských sdružení nebo
z naléhavých důvodů předseda hnutí nebo revizní komise.
- Volební Republikový sněm svolává Republiková rada nebo z naléhavých
důvodů předseda hnutí nebo Republiková revizní komise obvykle ke konci
volebního období republikových orgánů hnutí. Vyhlášením výsledků
voleb předsedy a místopředsedů hnutí, členů Republikové rady, předsedy
a členů Republikové revizní komise a Republikové rozhodčí komise končí
volební období dosavadních členů těchto orgánů.
Článek 21 – Republiková rada
- Republiková rada je výkonným orgánem hnutí v období mezi zasedáními
Republikového sněmu. Má 7 členů. Je tvořena předsedou, místopředsedou
(místopředsedy) a dalšími členy. Je statutárním orgánem hnutí.
- Republiková rada zejména:
- zajišťuje plnění usnesení Republikového sněmu;
- vede evidenci majetku hnutí a odpovídá za hospodaření s ním;
- vede republikovou evidenci členů a písemnou dokumentaci hnutí;
- schvaluje roční účetní závěrku pro předložení
Republikovému sněmu;
- rozhoduje o podmínkách zcizení, pronájmu a zastavení
majetku hnutí;
- každoročně zpracovává rozpočet hnutí a Republikové rady a výroční
zprávu, včetně zprávy o hospodaření a pokladní zprávy;
- svolává Republikové sněmy, včetně mimořádného a volebního a
republikové konference;
- určuje klíč k volbě delegátů Republikových a krajských sněmů a ke
složení republikových konferencí;
- připravuje program sněmu a sněmovní dokumenty (zprávu o činnosti za
období mezi sněmy, zprávu o hospodaření, zprávu pokladní, zprávu
o stavu členské základny a zprávu revizní komise);
- zabývá se připomínkami, podněty, dotazy a návrhy orgánů nižších
stupňů organizační struktury;
- uděluje a odebírá licence místním a krajským sdružením ;
- připravuje pro volební sněm návrh kandidátky do republikových orgánů
včetně návrhu jejich jednotlivých členů;
- schvaluje Zásady hospodaření;
- ukládá nápravná opatření k odstranění nedostatků, zjištěných
kontrolními orgány
- Republiková rada je zodpovědná za hospodaření hnutí v souladu
s právními předpisy a Zásadami hospodaření.
- K projednání aktuálních, konkrétních a zásadních politických
otázek svolává Republiková rada konferenci hnutí.
- Republiková rada může pověřovat své členy nebo skupinu členů
specifickými úkoly a činnostmi a udělovat jim k tomuto účelu
odpovídající pravomoci. Jimi přijatá opatření musí být schválena na
nejbližším zasedání rady.
- Republiková rada může jménem hnutí nabývat majetek a hospodařit
s ním.
- Za politické hnutí a Republikovou radu jedná navenek předseda hnutí,
pověřený místopředseda nebo pověřený člen Republikové rady. Předsedu
hnutí zastupuje pověřený místopředseda hnutí.
- Pro řešení odborné problematiky může Republiková rada zakládat
odborné komise, jejich členy mohou být i nečlenové hnutí. Předsedou
musí být vždy člen hnutí. Zástupci odborných komisí se mohou účastnit
jednání orgánů hnutí a konferencí s hlasem poradním.
- Republiková rada má právo vydávat závazné interní směrnice a
předpisy obsahově zaměřené na řízení hnutí.
- Zasedání Republikové rady svolává předseda hnutí podle potřeby,
nejméně však jednou čtvrtletně, dále na žádost 1/3 členů Republikové
rady nebo na návrh Republikové revizní nebo Republikové rozhodčí komise.
Z každého zasedání je pořizován písemný zápis.
- Funkční období členů Republikové rady je nejdéle dvouleté.
Článek 22 – Předseda hnutí
- Předseda hnutí je jeho představitelem, reprezentantem a
mluvčím hnutí.
- Zastupuje hnutí navenek. Ve výkonu své funkce se řídí stanovami,
usneseními Republikového sněmu, Republikové rady, interními předpisy
hnutí a jeho programem.
- Svolává Republikovou radu a předsedá těmto orgánům.
- Předseda hnutí je současně předsedou Republikové rady, nesmí být
současně předsedou nebo místopředsedou krajské rady.
- Předkládá Republikovému sněmu zprávu o činnosti a stavu členské
základny.
Článek 23 – Místopředseda
Zastupuje předsedu hnutí na základě jeho pověření ve vymezených
záležitostech a v době jeho nepřítomnosti ve všech záležitostech.
Článek 24 – Republiková revizní komise
- Republiková revizní komise (dále v tomto článku jen komise) je
nejvyšším kontrolním orgánem hnutí, který zejména:
- kontroluje plnění přijatých usnesení;
- kontroluje dodržování právních předpisů, Zásad hospodaření a
dalších interních směrnic při zacházení s finančními prostředky na
všech stupních organizační struktury hnutí;
- vyjadřuje své stanovisko ke zprávám o rozpočtu a hospodaření
- předkládá Republikovému sněmu revizní zprávu.
Všechny orgány hnutí s výjimkou Republikového sněmu a rozhodčích
komisí jsou povinny spolupracovat s Republikovou revizní komisí a na
vyžádání jí poskytnout jakékoli doklady, zprávy a informace, týkající
se hnutí, v termínu jí určeném.
- Komise má 3–7 členů. Funkční období je nejdéle dvouleté.
- Je nadřízena všem revizním orgánům hnutí.
- Řídí se vlastním jednacím řádem a schází se dle potřeby, nejméně
2× ročně.
- Předseda a členové komise mají právo zúčastnit se zasedání
republikových orgánů s hlasem poradním.
Článek 25 – Republiková rozhodčí komise
- Republiková rozhodčí komise (dále jen v tomto článku komise) je
orgánem hnutí na republikové úrovni, který zejména:
- plní úkoly rozhodčího orgánu podle § 16a) zák.č. 424/1991 Sb.
v platném znění;
- plní úkoly podle těchto stanov;
- posuzuje sporné otázky vznikající při aplikaci všech interních
předpisů hnutí (včetně stanov), navrhuje způsob řešení a předkládá
jej orgánu na tom stupni organizační struktury, na kterém spor vznikl;
- v období mezi sněmy provádí závazný výklad stanov.
- Komise má 3–7 členů volených dle platného volebního řádu
Republikovým sněmem. Funkční období je nejdéle dvouleté.
- Komise se při své práci řídí platnými zákony, těmito stanovami,
dalšími interními předpisy hnutí a usneseními
Republikového sněmu.
- Komisi nepřísluší právo rozhodovat a zasahovat do řešení sporných
otázek, týkajících se politických rozhodnutí hnutí.
- Předseda a členové komise mají právo zúčastnit se zasedání
republikových orgánů s hlasem poradním.
ČÁST IV
Článek 26 – Hospodaření hnutí
- Majetek hnutí tvoří nemovitosti, věci movité, finanční prostředky,
pohledávky, závazky a jiná aktiva či pasiva.
- Za hospodaření s majetkem odpovídají organizační složky hnutí,
které s ním hospodaří v souladu se “Zásadami hospodaření“.
- Místní sdružení mohou vstupovat do závazkových vztahů jménem hnutí
jen do výše svého schváleného rozpočtu a na základě předchozího
písemného souhlasu krajské rady, jinak je tento úkon od počátku
neplatný.
- Krajská sdružení mohou vstupovat do závazkových vztahů jménem hnutí
jen do výše svého schváleného rozpočtu a na základě předchozího
písemného souhlasu Republikové rady, jinak je tento úkon od počátku
neplatný.
- Za závazky hnutí odpovídá hnutí celým svým majetkem.
- Členové hnutí za závazky hnutí neodpovídají ani neručí.
- Za závazky místního sdružení odpovídá hnutí jen do výše
schváleného rozpočtu tohoto místního sdružení.
- Za závazky krajského sdružení odpovídá hnutí jen do výše
schváleného rozpočtu tohoto krajského sdružení.
ČÁST V
ORGANIZAČNÍ ZÁSADY
Článek 27 – Hlasování
- Všechny orgány hnutí jsou schopny se usnášet za přítomnosti více
než poloviny členů nebo řádně zvolených delegátů s právem hlasovat,
pokud těmito stanovami není stanoveno jinak.
- Orgány hnutí rozhodují nadpoloviční většinou přítomných členů
nebo řádně zvolených delegátů s právem hlasovat, pokud těmito stanovami
není stanoveno jinak.
- Při rovnosti hlasů je návrh zamítnut.
- Příslušný sněm hnutí schvaluje pro každé volby republikových
orgánů volební řád, který je přílohou originálu usnesení.
- Volbou člena orgánu na kterékoli úrovni organizační struktury hnutí
začíná jeho funkční období a končí funkční období dosavadního člena
orgánu, který je nahrazován. Volbou se pro tyto účely rozumí vyhlášení
volebních výsledků na volebním sněmu.
Článek 28 – Hlasování per rollam
- V případě nebezpečí z prodlení, kdy nelze svolat zasedání
Republikové rady a nevydáním rozhodnutí hrozí hnutí politická nebo
majetková ztráta, může být provedeno hlasování per rollam.
- Hlasováním per rollam se rozumí vyjádření stanoviska člena
Republikové rady ke konkrétně formulovanému problému individuálně.
Stanovisko lze sdělit (hlasovat) zejména faxem, e-mailem nebo SMS.
Vyjádření člena Republikové rady musí být nezpochybnitelným způsobem
zaznamenáno a spolu s předmětem hlasování schváleno do zápisu
z nejbližšího zasedání Republikové rady.
- Hlasování per rollam může použít předseda hnutí nebo zastupující
místopředseda.
- Posuzování výsledku hlasování per rollam se děje analogicky podle
článku 27, odst. 1 a 2 stanov.
Článek 29 – Záznamy z jednání orgánů hnutí
- Ze zasedání orgánů hnutí na všech stupních organizační struktury se
pořizují písemné záznamy (dále jen zápisy) takto:
- na úrovni místního sdružení z každé členské schůze a
jednání rady;
- na úrovni krajského sdružení z každého zasedání krajského sněmu a
konference, krajské rady, krajské revizní komise a krajské rozhodčí
komise;
- na republikové úrovni z každého zasedání Republikového sněmu a
konference, Republikové rady, Republikové revizní komise a Republikové
rozhodčí komise.
- Zápisy dle bodu 1. musí vždy obsahovat výsledek hlasování a
vyhotovují se nejdéle do deseti dnů ode dne zasedání; zápisy podepisují
předseda orgánů a další pověřená osoba jako ověřovatelé.
- Zápisy se vyhotovují ve více vyhotoveních, přičemž jedna kopie
zápisu se zasílá do 1 týdne od vyhotovení originálu příslušné
organizační jednotce (orgánu) vyššího stupně, tj. orgán místního
sdružení příslušnému orgánu krajského sdružení, orgán krajského
sdružení příslušnému republikovému orgánu. Zápis z jednání
krajského sněmu, krajské konference a krajské rady se zasílá
Republikové radě.
- Zápisy z krajských orgánů se zasílají na vědomí příslušným
místním sdružením, zápisy z republikových orgánů krajským
sdružením.
- Revizní a rozhodčí komise na krajské a republikové úrovni dokumentují
svou činnost způsobem, který zdokumentuje průběh rozhodování a zaručuje
uchování závěrů. Písemný zápis se vyhotoví vždy, je-li prováděna
kontrola nebo řešen konkrétní spor. V takovém případě obdrží zápis
každá ze zúčastněných stran.
- Zápisy z jednání orgánů na všech stupních organizační struktury
jsou součástí dokumentace hnutí.
Článek 30 – Podpisová pravidla
- Písemné materiály vyžadující podpis podepisuje předseda
příslušného orgánu tak, že podpis je umístěn nad čitelně
napsané jméno.
- K podpisu je oprávněn:
- předseda nebo pověřený člen rady místního sdružení jen v rámci
svěřené působnosti;
- předseda, místopředseda nebo pověřený člen krajské rady jen
v rámci svěřené působnosti;
- předseda, místopředseda hnutí nebo pověřený člen Republikové rady
jen v rámci svěřené působnosti;
- předsedové nebo pověření členové všech komisí jen v rámci
svěřené působnosti. K podpisu se může dále připojit podpis dalšího
člena, určeného orgánem příslušné organizační jednotky.
- V nepřítomnosti zastupuje předsedu písemně pověřený
místopředseda, který se podepisuje tak, že se podepíše nad jméno
předsedy a u jména uvede zkratku vz. (v zastoupení).
ČÁST VI
USTANOVENÍ PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
Článek 31 – Zrušení hnutí
- Zrušení hnutí lze uskutečnit sloučením nebo rozpuštěním.
- Při sloučení s jiným politickým subjektem se neprovádí likvidace
majetku, ale ten přechází na sloučený subjekt.
- Při zrušení hnutí rozpuštěním a likvidací, naloží likvidátor
s likvidačním zůstatkem podle rozhodnutí sněmu, který zrušení hnutí
odsouhlasil ( čl. 20, odst. 2 h).
Článek 32
Do doby ustavení krajských orgánů vykonávají jejich pravomoci
příslušné republikové orgány, úkoly krajského sněmu podle čl.
16 odst. 1 písm. a), e), f, g), h) stanov však plní Republiková rada.
Účinnost stanov
- Tyto stanovy nabývají platnosti jejich schválením mimořádným
Republikovým sněmem hnutí NEZÁVISLÍ, konaným dne 18. dubna
2017 v Ostravě.
- Tyto stanovy nabývají účinnosti dnem registrace Ministerstvem vnitra
České republiky.
v.r. Patrik Hujdus
…..........…………………………
Mgr. Patrik Hujdus
předseda hnutí